mandag den 20. juli 2009

råvarerne

idéen med at tage urteskeen i egen hånd er jo, at jeg selv kan styre indholdet i de forskellige produkter.
mit krav er, at råvarerne

1. skal være af højeste kvalitet og
2. skal være til at betale - uden at det går ud over lommepengene.

jeg bruger kun råvarer fra distributører og leverandører, som jeg kan se, der er grund til at stole på. i den perfekte verden ville alle mine råvarer være økologiske. men for det første er dette ikke altid muligt og for det andet er nogle økologiske varer stadigvæk så dyre, at de er udenfor pkt 2s rækkevidde.

jeg laver små portioner af gangen, og datomærke medfølger naturligvis. derfor er dine produkter altid friske, når du modtager dem.
fra produktionsdatoen er produkternes holdbarhed ved normal opbevaring to år.

urterne
urterne i basisolier og tinkturer er samlet i min urtegård og på fredede jorder samt andre usprøjtede områder omkring, hvor jeg bor. dermed er jeg sikker på, at de ikke indeholder pesticidrester eller andre tilførte giftstoffer.
min urtegård gødes med kompost af lige dele køkkengrønt og hønsemøg.

i sæsonen bruger jeg friske urter. til vinterhalvåret lavtemperatur-tørrer eller fryser jeg et stort parti, hvilket sikrer, at urternes egenskaber forbliver intakte.

aloe vera-juicen
hudplejeprodukter består af en vandfase, en fedtfase og emulgatorer (som formår at forene vand og fedt).
vandfasen består oftest af - vand - som hjælper dig med at fordele produktet på huden. det er den eneste glæde du har af vand i denne forbindelse. vand huden indefra.
i mine cremer, lotions, salve og skintonics har jeg i vandfasen erstattet vand med en 99,4% ren juice af økologisk dyrket aloe vera fra en leverandør godkendt af IASC.

olierne
fedtfasen i de af mine produkter, der indeholder en sådan (cremer, lotions og salve) består af vegetabilske olier, der er udvalgt til de enkelte produkter efter oliernes evne til hurtigere eller langsommere at optages af huden. jeg har endvidere valgt olierne efter deres høje indhold af enkelt- og flerumættede fedtsyrer, hvilket betyder, at olierne er gode antioxidanter.
hvor det er muligt, har jeg valgt økologiske, koldpressede olier.

de æteriske olier
de æteriske olier kan jeg ikke lave selv, så dem køber jeg mig til.
deres formål er - udover at dufte godt - at tilføre produktet et koncentrat af de virkestoffer, den pågældende plante indeholder.
mange af disse naturlige æteriske olier indeholder et eller flere af de 26 stoffer, der skal deklareres i kosmetiske produkter, for at vejlede allergikere.
hvis disse stoffer indgår i mine produkter, fremgår det naturligvis af den INCI-fortegnelse, der følger med hvert produkt og som du kan få tilsendt forlods, hvis du ønsker det.

når jeg suser rundt på nettet, ser jeg en del testresultater, der diskvalificerer hudprodukter, alene fordi de indeholder et eller flere af de 26 stoffer.
jordbær indeholder benzylalkohol (som er et af de 26).

koncerveringsstoffer
levende varer uden konserveringsstoffer danner hurtigt skadelige svampe- og bakteriekolonier og skal bruges indenfor et par dage.
derfor er konservering en god opfindelse.
mange af urterne, olierne og de øvrige råvarer har gode konserverende egenskaber, men som hovedregel er det nødvendigt at tilsætte et middel for at forlænge holdbarheden og undgå at produktet bliver sundhedsskadeligt.

der har i de seneste år været talt meget om parabener som for nogles vedkommende ved (ganske få) dyreforsøg har vist hormonforstyrrende effekter ved indtagelse. det drejer sig bl.a. om propylparaben, der er konserveringsmidlet i den gamle traver Helosan.
indtil vi er blevet klogere (hvis industrien har interesse i, at vi bliver det) bruger jeg natriumbenzoat, som er det samme stof der findes i f.eks. Atamon. de fleste kan tåle syltetøj.
det skal dog understreges, at nogle allergikere skal undgå natriumbenzoat.
Aloe vera-juicen er tilsat konserveringsmidlerne kaliumsorbat og natriumbenzoat.

alle råvarer er vegetabilske. du finder ingen mineralske, animalske eller syntetiske stoffer i mine produkter med undtagelse af honning og bivoks, som jeg bruger i den helende salve, ligesom Håndglæde, Hårglæde og mine bodylotions indeholder honning.
desuden har jeg valgt at bruge syntetisk fremstillet allantoin i nogle produkter, da jeg ikke har kunnet opdrive den ægte vare. den æteriske olie af neroli (orangeblomst) koster spidsen af en herregård. jeg har fundet en 'naturidentisk' neroliduftolie, der er kemisk sammensat som den ægte olie.

under de enkelte produkter kan du læse mere om de specifikke råvarer.