søndag den 25. april 2010

undgå jetlag


en sideeffekt ved at besøge lande, der ligger til højre eller venstre for Danmark, er tidszoneskiftet, der kan være ret barskt at vænne sig til. jetlag udmønter sig ved pludselige træthedsangreb, der er en nyfødt værdig, en voldsom svimmelhed, der kan gøre det til en kæmpe kunst at gå på trapper og - ikke mindst - en konfushed, der kan give en forsmag på Alzheimers.

nogle oplever jetlagets bivirkninger ved et skift på en-to timer, andre skal til New Zealand før de får et par på kassen.
men uanset hvad - jetlag er irriterende spildtid.
når du er taget ud, hvadenten det er ferie eller arbejde, er det surt og dyrt at måtte dedikere tre-fire døgn til triste, trætte dage, ensomme. vågne nætter og appetit-, mod- og tankeløshed.
og det samme, når du kommer hjem igen.

det er også skideirriterende, når nogen fortæller en, at man bare skal undgå jetlag. men jeg vover det alligevel.
for jeg har lært det på min egen krop.
du kan tro, jeg har kæmpet mange, lange, indædte kampe fordi en del af mit arbejde foregår i det meste af verden.
da jeg var grøn og rejste til Argentina og Singapore indenfor en måned, svimlede jeg uafbrudt i to og var sikker på, at jeg havde hjernesvulster på størrelse med blomkålshoveder.
det var ikke så sjovt. men så besluttede jeg mig for, at det kunne jeg ikke bruge mere tid på. og det er lykkedes med et enkelt, simpelt trick.
tag det til dig. det kommer her:

den eneste tid, der er interessant, er den, du befinder dig i.
beslut dig for dét, allerede inden du tager hjemmefra.
regn på forhånd ud hvornår Danmark er vågen og tager telefonen og skriv det nøjagtige tidsspand du har til fællestid med dem derhjemme - i din bog eller bag dit øre.
er du langt mod øst er der telefontid om eftermiddagen og aftenen eller tidligt om morgenen.
er du langt mod vest er morgenen og formiddagen god - eller sent om aftenen.
når jeg er i tvivl om, hvad klokken er, der hvor jeg skal hen, kigger jeg altid her.

og så tager du afsted.
du skal muligvis mellemlande inden du når din endelige destination.
så snart du sidder i flyet, sætter du dine ure til den tid, der bliver den næste relevante.
også telefonens og laptoppens.
gør den tid til din tid.

flyver du mod vest, er dagen lang. flyver du mod øst, er dagen kort.
det må du leve med. det er bare en enkelt dag i dit liv.

for mig virker det godt at stå meget tidligt op den dag, jeg flyver til højre og sove lidt længere,når turen går mod vest.
vest er bedst siger man. det er umiddelbart lettere at holde sig vågen end at sætte sig til at sove tidligt.

men det hele er en ret enkel selvprogrammering. fortæl ofte dig selv hvad klokken er og stik fingrene i ørerne, hvis andre taler om, hvad klokken er derhjemme. det er ikke interessant. det er gift.
og sådan fortsætter du under hele rejsen. fingrene i ørerne og la-la-la-la, hvis nogle insisterer på at tale om hvad klokken er i Danmark. det er det eneste i hele verden, der ikke interesserer dig.
jeg lover dig, det virker.

den person der opfandt uret med de to skiver, skulle have lov til at sluge det. langsomt.

nu jeg er igang, får du lige dem her med:

gør dig det velbehageligt.
det er ikke specielt kropsvenligt at flyve langt. du kender alle tricksene med venepumpeøvelser etc og har selv dine egne yndlingsoverlevelsesstrategier.
jeg har tre forslag til den lange flyvetur.

1. sørg for at holde din ansigts- og håndrygshud fugtig og smidig. flykabineluft er ikke for menneskehud og med 100ml-reglen kan du ikke længere tage hele arsenalet med i håndbagagen.
jeg lægger et rigeligt lag Øjencreme og Ansigtscreme no 1 i ansigtet inden afrejsen, som holder ansigtet smidigt og rart i mange, mange timer deroppe - uden at jeg ligner en en nypudset flagknop. jeg tager de to cremer og en læbepomade med og bruger også Ansigtscreme no 1 som håndcreme deroppe.
husk at drikke masser af vand.

2. det er sjovt at sidde ved vinduet - på kortere ture. på oversøiske rejser skal du prøve at få en gangplads, når du checker ind og får dit boarding pass. det hedder aisle [ajl] på engelsk.

3. brug støttestrømper. de kan købes i Matas og i den store bladkiosk i Kastrup. de er ikke sexede. men det er elefantankler og blodpropper i benene heller ikke.

lad der være lys.
når du kommer frem, er dagslyset din ven. djævlen har opfundet de vinduesløse mødelokaler og Las Vegas' sorte soveværelser.
din døgnrytme styres af et hormon, melatonin, der gør dig søvnig.
din hjernes pinealkirtel producerer melatonin, når du er i mørke, hvorimod produktionen hæmmes af dagslys.
så ud med dig.
hvis du ikke lige kan sove, bliver du liggende i sengen og slapper af. det er helt ok. i morgen er dagslyset din ven.

økonomiser med dine kræfter.
naturligvis er du træt efter at have siddet i et fly i mange timer. det er som det skal være. lad være med at tro at du kan sprøjte ud og præstere 100% samme dag eller dagen efter din an-/hjemkomst. ingen hovedrengøring. sørg for at der hele tiden er lidt luft i ballonen.

vær organiseret.
fordi du naturligvis er træt ovenpå rejsen, er det også helt ok at din hjerne er lidt udmattet. lad være med at brug tid og frustration på at finde ting. beslut dig med det samme for hvor værelsesnøglekortet etc ALTID befinder sig, når du ikke bruger det.
jeg er verdens mest systematiske menneske.
når jeg rejser.

la vær og piv.
den kender du godt, ing. tæææænk positivt.
brug dit krudt på at være glad. også hvis du ligger en enkelt nat og ikke lige kan sove. pyt med det.

god tur.
hvis du har orket at læse med helt herned og har lyst til at tilføje tips og tricks er du meget velkommen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar